14. A CO TITANIC?

Hlavní město Severního Irska je kromě jiného proslavené loděnicemi Harland & Wolff, ve kterých postavili Titanic. Irové to samozřejmě intenzívně využívají k náboru turistů. Ze středu Belfastu jezdí zvláštní autobus na okružní jízdy městem a loděnicemi.
Z původních loděnic už toho moc nezbývá, postupně jsou jednotlivé budovy využívány jinak. Nad prostorem se tyčí obrovské jeřáby,
na místě, kde se montoval Titanic, stojí od března 2012 muzeum.
Past na turisty za £14,72, která využívá popularity nešťastné lodi, hrdinky světoznámého velkofilmu. Při otevření muzea řekl jeho ředitel Tim Husbands: „Jsme spíš turistická atrakce než muzeum. Nemáme mnoho významných artefaktů, ale to, co tu je, pomáhá utvářet příběh. Máme dopisy mezi pasažéry a jejich rodinami, nebo dopisy mezi staviteli a majiteli lodi. Máme ale devět interaktivních galerií, které používají ty nejmodernější technologie“ (Zdroj: ČT24, ČTK). Hm. Při naší návštěvě Belfastu v srpnu 2013 jsme se muzeu obloukem vyhnuli a raději popošli kousek dál, kam už většina fanoušků interaktivních počítačových kouzel nedojde — k zachovalém doku, ve své době největšímu na světě.
Dá se chodit po jeho dně,
obdivovat obrovská ocelová vrata, která jej oddělují od moře
a tiše žasnout nad systémem podložek, na kterých ošetřovaná loď stála.
Vedle doku se zachovala i původní čerpací stanice
včetně strojovny
a ovládacího pultu.
Všechno je tam skutečné, nic není virtuální a interaktivní. A vstupné činí pouhých £5!
Všude všichni mluví o Titaniku a tak nějak zatajují, že tato loď měla dvě sestřičky. Společnost White Star Line závodila na začátku 20. století s konkurenčním Cunardem, kdo rychleji a luxusněji přepluje Atlantik. Její šéfové se rozhodli, že postaví tři veleplavidla a vydali k tomu propagační leták. Původně se lodě měly jmenovat podle tří ras z řecké mytologie (Olympové, Titáni a Giganti).
První dva kousky se stavěly téměř současně, jak vidno z dobové fotografie:
Při stavbě používali nýty, které jim dodávala kladenská firma Adalberta Lanny. Od stejné firmy pocházejí nýty na starém železničním mostu v Boršově u Českých Budějovic. Podle některých zdrojů byly špatné nýty na Titaniku hlavní příčinou katastrofy. Most v Boršově vydržel, teprve nedávno ho začali rozebírat...
Olympic vyjel na trasu v červnu 1911; hned v září se srazil s křižníkem Hawke. Nebohé vojenské plavidlo bylo k zádi Olympiku údajně přicucnuto sací silou šroubů obrovské lodi, která nedokázala dostatečně rychle manévrovat. Olympic byl poškozen jen málo, opravili jej a byl v provozu až do roku 1935. Jeho sesterská loď, Titanic, měla s rychlostí manévrů stejné problémy. Poprvé vyplula 10. 4. 1912, tedy tři čtvrtě roku po havárii Olympiku (!) a po pěti dnech narazila do ledovce, kterému se nestihla vyhnout. Třetí loď začali budovat v listopadu 1911 a spustili na vodu v únoru 1914. Upustili však od původního gigantického úmyslu a mladší sestra Titaniku dostala skromnější jméno Britannic. Než stačili loď dokončit, vypukla 1. světová válka; místo luxusního parníku nakonec vznikla obrovská plující nemocnice.
21. listopadu 1916 narazila na minu a během necelé hodiny se potopila...
Violet Jessop Arthur John Priest


A kuriozita na závěr: Na těchto fotografiích vidíte dvě osoby, které se zúčastnily všech tří havárií a přežily to! Nalevo je topič Arthur John Priest, napravo Violet Jessopová, původně stevardka, na Britannicu sloužila jako zdravotní sestra.





Podrobněji si o nich můžete přečíst zde

VYHNĚTE SE PASTI NA TURISTY!


<<<
>>>